Alla inlägg den 24 juni 2014

Av Veronica - 24 juni 2014 09:11

Det kan vara så olika vad det är. Igår var min livskvalitet att jag kunde ta en sovmorgon till tio, åka och handla i lugn och ro med dottern, laga mat från det som fanns i frysen och hitta lusten till att påbörja sovrumsprojektet.

 

Idag är min livskvalitet att kliva upp kvart i sex, vara pigg, dricka kaffe med kokosolja till Fraiser på Femman och hinna med soooolen! Solen sken som en skinande sol i morse kl sex. Jag tog vara på den! Jag sög i mig d-vitaminer en timme på ballis. Jag åt frukost i solen med bok i handen. 

 

Jag  njöt av att sitta på min balkong som är lagomt skyddad för insyn, sitter jag ner ser ingen att jag sitter där. Jag kan spana ut över trädtopparna, lyssna på gräsklipparen och njuta en stund av solens strålar. Just idag fångade jag dagen så här. Hur jag gör det imorrn vet inte ens jag. Det är skönt att ha lite blankt på papperet så att sådana här tillfällen tas tillvara.

 

Nu känner jag mig lugn,tillfreds och taggad att göra det jag ska göra. Tvättstugan dag två. Fixa garderober. Skruva hyllor. Plocka undan saker. Jag vet precis vad jag ska göra. Ordningen kanske blir lite annan,bara det blir gjort.

 

Först kände jag behovet av att värma upp hjärnan med att skriva lite. Lite nonsens, rena rappakaljan och skittrist för er;) Resan är lika viktigt som målet. Det är rätt soft att luta sig tillbaka och låta livet, ödet eller jag själv styra. Ingen brådska. Jag ser hur det blir, bara inte när. Och om inte det är att leva i nuet då vet inte jag!

 

Just nu suckar många uppgivet när de blir nominerade på facebook att skriva ner tre positiva saker varje dag i en vecka eller liknande. Jag tycker det är bra! Att få igång tankarna en skitdag för att leta positiva saker är bra! Det handlar om att "lura" sig själv se det bra i livet. Inte fastna i det negativa. 

 

Alla liv inbillar jag mig har något bra. I värsta fall så är man inte död liksom. Så jag tycker att alla ska rota i det medvetna om mindre dåliga saker en dålig dag! Trots att det är skitväder och kallare i juni än vad vi är van. Trots att semstern börjat och paniken över utebliven solbränna kryper på....Tänk så här: Det går mindre pengar, det är mysigt att ligga inne och se film, det finns säkert ett rum eller förråd som behöver kärlek, åk till badhusets relax för bastu, bubbel och solarium.

 

Eller tillbringa dagarna med att spy galla över vädret. Vädret mina kära vänner är en av de saker vi inte rår på. Ingen idé att slösa tid, ork, energi eller psykisk hälsa på. Tänk om! Gör det du inte skulle hunnit med för att du måste ut i solen. Läs den där boken. Sotera fotolådan. Ta på gummistövlarna och trotsa regnet. Gå ner till havet och blås ur skallen!

 

Kom hem igen och ta en varm dusch, drick en kopp te och kryp upp i soffan med tända ljus. Innan du vet ordet av är värmen här. Du blir svettig och varm. Irriterad på att behöva städa, laga mat och handla i värmen. Trött på att sovrummet är lika hett som du föreställer dig helvetet;) Och det enda du kan tänka på är en liter iskallt vatten i skuggan nånstans...Känns det igen?!

 

Så istället för att deppa över väder, gör nåt. Nåt annat. För hur du än vänder dig sitter röven bak och det finns inget du kan göra åt det.

 

Jag välkomnar det här ostadiga vädret nu i min renoveringsiver. Och är det så att solen skiner, går jag ut och lapar sol en stund. 

 

Så återigen, begrunda det faktum att du är inte död och det är helt ok!

Ovido - Quiz & Flashcards