Alla inlägg den 14 april 2016

Av Veronica - 14 april 2016 11:58

Nu har jag timeout! Jag har datatid och kafferast. Jag har haft en aktiv morgon. Så aktiv att jag nyper mig i armen...Eller så är det vändning som sitter i. Eller så enkelt att när inte husse är hemma ligger allt på lilla jaget. Ungar ska väckas, hundar rastas, tvätt tvättas och ja, listan kan göras huuur lång som helst.

 

Jag har alltså varit vaken fran halv 7, hunnit väckt barn, tagit tre svängar ut med hund varav en prommis ner till byn, jag har underhållt mamma vid köksbordet, tagit reda på gårdagens tvätt och slängt in två nya maskiner. Jag har även tagit en roadtrip hem till landet för att släppa av mamsen.

 

På vägen hem från Guldkusten tog jag den långa vägen hem. Gamla E4 via Fjäl. Med solen i ryggen och Radio Rix på hög trallvänlig volym. Jag tycker om att ta den vägen ibland. Det blir som mer bilåkande och det är avslappnade :)

 

Så nu sitter jag här med en kopp ekologiskt kaffe och har bestämt att nu är det nog för idag. Nu ska jag ladda för kvällen. Ost, kex, vin och korv med brudarna. Eller tanterna! Herregud vi är ju i den åldern att för några år sedan betyder minst 10 och i värsta fall 20 år tillbaka. Tiden springer iväg.

 

Annars lär jag mig hantera stress. Min inre stress. Jag är ungefär som de gamla telefonsladdarna om ni minns??? Spiralerna...Jag är en sån, som dessutom blivit tvinnad och dragen vid timslånga samtal på telefonbänken i hallen. För det var på det viset förr. På stenåldern. Telefonen hade sin plats, antingen i hallen eller köket. En fast telefon. Sug på den ni. Som man var tvungen att kunna telefonnummren för att kunna använda. Nu var det inte den nostalgitrippen vi skulle ha! Utan tillbaka till mig och mina nervtrådar.

 

Jag arbetar varje dag, varje minut på att räta på kroppen, andas med näsan, djupa lugna andetag. Jag gör det jag ska och försöker tänka på vad jag gör: Nu viker jag kläder, nu skriver jag ett meddelande, nu lyfter jag in glaset från diskmaskinen in i skåpet...Osv. Jag går lugnt och fint till och från bilen. Jag lyfter blicken och ser molnen, rovfågeln som kretsar över trädtopparna och jag andas in luften där jag är.

 

Att ta itu med sin stresspersonlighet och komma i håg att andas, är inget quick-fix. Jag är den jag är. Och i ärlighetens namn vill jag inte vara någon annan heller. Jag ska bara lära mimg leva med rösterna och komma ihåg hur bra det är att andas med magen, bröstkorgen och ända upp till nyckelbenen. 

 

Helt ärligt så tror jag att jag stoppade i tid. Att jag lade mig ner och grät i rättan tid. Det hann inte gå för långt. Jag behövde bara en påminnelse om att sakta ner och tänka på mig själv.

 

Hur svårt är det att tänka på sig själv? Mycket! Här kommer uppfostran, samhäller och prestation in. Och personlighet. Jag har länge sagt till min man att jag ska börja med yoga. Nu har jag det. Typ några år senare, men det är inte försent.

 

Nu reste jag mig upp för att hämta mer kaffe. Jag tänkte på att det är dags att snart gå upp och vrida om torkskåpet. Och sedan tänkte jag på att, det gör jag när jag vill och är klar med detta. Sedan tittade jag på koppen när jag hällde i kaffet och tänkte: Nu häller jag upp kaffe. 

 

Ungefär så arbetar jag nu. Jag är den jag är och mina röster kommer alltid finnas där. Mina tankar kommer alltid gå i nutid, framtid och det förflutna. Jag ska bara hitta stunder för meditation och andning. det är väl inte så svårt.

 

Och från det ena till det andra: Varför dränker folk in sig i starka dofter??? Min näsa och hals kräks! Och skjölmedel! Jag fattar inte. Starka dofter borde vara förbjudna. Fy fan för att komma in i tvättstugan efter nån sån där Ariel-människa! Och Ajax-rengöring till städningen....Uäck. Jag kör med min såpa jag.

 

Jo en annan sak jag tänkte på härom kvällen, tisdag för att vara exakt, när jag kollade på Netflix, var: Hur dumma är vi med varandra och oss själva? Kvinnor alltså. Hur många har hemligheter som bara de själva eller få vet om? Tex. hur många har blivit våldtagen i nära realation? Det man då inte tänker som våldtäkt, för att "vi var ju tillsammans"? Hur många har gjort abort? Med killens vetande/medgivande eller inte? Hur många har blivit fysiskt eller psykiskt misshandlad i någon relation? Hur många vågar inte berätta för att de är rädda att dömas? 

 

Om man aldrig pratar om vad man varit med om kan man inte läka. Att bära på sådana saker och inte våga prata, vara ärlig eller förlåta sig själv måste tära! Och säkert förstöra självbild och relationer.

 

Abort tex. är fortfarande på 2010-talet så laddat. Det finns många sidor och många bra argument, men till slut äger jag min kropp. Punkt. Det finns nog ingen som gör en abort som gör det med ett leende oavsett anledning. Det pratas om vikten att skydda sig, vikten av att använda kondom, att det är mord, att det är en sista utväg. Nä, jag kan tycka att det kan vara en första utväg. Det avgör jag. Ja, hellre mord än föda ännu en oälskad, oönskad unge till denna jävla värld. Det står jag för.

 

Våld i nära relation. Hur vanligt är inte det? Sjukt vanligt. Varför? Ja, säg det. Oavsett anledning, nej. Det är inte ok. Lever man med någon som man känner att man inte litar på, är svartsjuk på eller som driver en till vansinne så att man måste ta till våld eller kränkningar för att få stopp eller stå ut...Men gå då! Lämna fanskapet. Då är det något som är fel. 

 

Våldtäkt. Är alltid helt jävla fucking fel! Om det så är på en mörk gångväg, på en krogtoalett, full, nykter, eller för att man är kåt på frugan...Fel! Att tvinga sig till sex är fel. Och så länge kvinnan har hålet och blir påsatt så kommer det alltid vara en kränkande handling att genom tvång penetrera. Om det inte är någon som fattar det kan jag visa. Bend over och du kommer få något i baken lilla gubben. Även om du i rätt sällskap gillar det så gillar du det inte med våld. Det kan jag slå vad om!

 

Att kliva på någon stackare som är full...Varför liksom. Är man så kåt att man inte kan hålla sig: Runka. Eller sök upp någon som vill. Eller ta en termos med makaroner. 

 

Tjejer i kortkort vill inte alltid ha sex. Häpnandsväckande fakta va?! Jag kan gå ut i korta shorts och linne för att det är varmt, inte för att ragga. Jag kan klängdansa och vicka på rumpan på dansgolvet utan att vilja ha sex. Faktiskt.

 

Idioter finns det gott om.

 

Peace And Love.

Skapa flashcards