Alla inlägg den 6 april 2016

Av Veronica - 6 april 2016 11:33

Japp det är en bra dag! Trots hällregn, klass-nånting-varning och att jag varit vaken sedan halv 6. Idag och igår är det sådan dagar när jag verkligen undrar hur det här gick till. Hur jag hamnade här. Jag känner igen mig själv.

 

Igår städade jag tv-rummet, bytte gardiner, gjorde vår helt enkelt. Grönt och skönt bidde det. Jag tog en promenad med lillsnyta och hund i grådimmig skog. Hann dessutom planera en ommålning av möbler och stressa upp mig för det ;)

 

Närå, men nu vet jag hur skänken och Billy bokhylla ska bli.

 


Det var igår det. Idag är en annan dag då jag vägrar svara på hemligt nummer eller andra jobbiga saker. Jag har avbokat tandläkare och en annan läkare dessa veckor. Dumt?! Kanske. Men det orkar jag inte med just nu. Det är fokus på insida och inte det som stressar upp och gör ont. 

 

Kurator och yoga idag. Kuratorn avklarad. Det är både och att gå dit, ibland behöver jag det ibland inte. Men jag har bestämt att jag ska gå dessa två månader jag är hemma. Och sen då? Jag vet inte. Jag vill gå tillbaka och köra som inget hänt. Men jag vet inte om det går. Knappast. Om man ser till andra som gått igenom detta. Nu är det stor skillnad på utmattningssyndrom och depression. Och deppad är jag inte. Enlkuratorn är det en rekommendation att gå tillbaka 25% och trappa upp till mina 90 nånting...

 

Jag måste ta ett snack med min chef och min läkare.

 

Hitta balansen.

 

Jag har några verktyg att arbeta med. Saker jag ska tänka på och olika sätt att lägga upp mina dagar. Även om jag vet anledningen eller tom anledningarna till varför det bidde såhär så blir allt, minsta smågrej stor nu och jag vet liksom inte vad det är som varit jobbigast.

 

  • Jag ska börja dagen på ett sätt som är bra för mig. Gå upp, fixa kaffe, ut med hunden, duscha och äta frukost.
  • Har jag en sak inplanerat, tex en fikadate eller besök ska det vara det enda jag gör och lägger energi på.
  • Jag ska skapa utrymme för egentid och passande lugn fysisk aktivitet.
  • Jag sak skapa en bra dygnsrytm med sömn och mat. Inte stressa upp mig med vad jag ska och inte ska äta...Utan äta det jag  känner att jag vill ha.
  • Ta bort alla måsten. Ställa frågan om det är viktigt och för vem. Och göra valet om det ska göras. 

Herregud! Jag får ta och skriva upp mina lappar som jag en gång i tiden tejpade upp på köksskåpen.

Lapparna där det stod: Jag duger som jag är. Det finns inga måsten. Jag dör inte av smulor. Jag måste inte göra vissa saker för att ta mig hemifrån. Det som inte görs nu görs sedan.

 

Nu vila. TV och te.

 

Love & Peace

 

 

 

 

 

 

 

Skapa flashcards