Alla inlägg under maj 2014

Av Veronica - 5 maj 2014 08:06

Det var en bra sammanfattning av dagen so far. Det är månda efter en rejäl långhelg. Här har alla varit ledig från onsdag eftermiddag. Helgen inleddes med sista april i onsdags. Här bjöds det på lammfärsburgare med färskost och lammfärs på spett. Till det åt vi Hasselbackspotatis, sallad och eget kryddsmör. Jag klappar mig på axeln eftersom jag ägnade hela dagen år matlagning. Från grunden. I min ensamhet till bra musik. Lugnt och skönt. Det slog mig då att jag kan gnälla ibland över alla timmar man fixar och så är det uppätet på en halvtimme, i bästa fall...Men färdiggnällt nu! Jag gör det för mig själv. För att det är kul!

 

Vi vuxna unnande oss ett gott vin och några fina öl. Satt uppe alldeles för länge som straffade sig dagen efter...Och det trots att vi lämnar över staffettpinnen till den yngre generationen som går själv på brasa och fest, beroende på ålder. Jag hoppade brasan. Det var kallt och jag var inte på humör. Jag satt hellre hemma med karln, poppade gamla godingar och smakade nya smaker. 

 

Första maj firades i soffan. Mina sympatier till de som masade sig ut och demonstrerade. Det tycker jag är viktigt och jag skäms för att jag inte gör det själv. Vi tog oss en prommis ner på byn, handlade hem lite gott, åt middag i ensamhet då inga barn åt hemma och tillbringade eftermiddag/kväll med film, godis och chips. För att det var vi värda!

 

På fredag var det fart på oss igen! Vi hämtade skåpet! Mitt lilla projekt. Det bruna 70-talsskåpet som fick nytt liv. En sista strykning hemma för montering. Tiden rann undan och vi fick inte in det förrän igår...Men det är en annan sak. Fredagen var lugn och fin. Soffkväll igen. Underbara slappa kväll! Men vi laddade till...

 

Öl och Whiskeymässa på lördag. Vilket överträffade alla min förväntningar! Vilken trevlig tillställning. Ja, just trevlig tillställning känns mycket passande. Vi gick all-in och tillbringade hela dagen där. Från halv ett till elva . Helt fantastiskt! Jag skulle kunna skriva ett helt A4 bara om mässan, men det blir lite trökigt. Sammanfattningen lyder: Mmmm, wow och woaw! Men jag var ju i himmelen! Mikrobryggerier med en massa finöl, fina italienska viner, fina franska viner, trevliga chilenare, Rökig whiskey och en fantastisk stämning. Trevligt sällskap, trevliga människor och min första vinprovning. Hemma elva=pigg o rask på söndagen ;)

 

Söndag. Vakna pigg och utvilad trots en sån lördag :) Bra! Kort prommis till affäret. Frunch med alla barn. Bacon och äggröra made my day. Lång prommis till Sörberge, hämta bilen, handla mat och fixa skåpet. Tömma gamla Billy vitrin, upp med det, in med "nya" och möblera alla glas. Äntligen!

 

Och nu måndag. Jag är måndagsseg. Det luktar nymålat ännu. Solen skiner därute och efter ett par dagars kyla är värmen tillbaka. Jag ska sköta mina åtaganden en stund, söka jobb och så. Ta en promenad, posta ett brev, komma på middagsmat och inte göra så mycket mer. Jo, vänta in posten som en gammal käring ;)

 

So long! Ha en bra dag. Eller en dålig. Upp till dig. Men om jag får gnälla lite så är gnällspikar så jävla tråkiga! De finns de som verkligen inte är nöjd med något. Och det är så deprimerande! Jag tycker synd om deras barn. De lär sig verkligen fel. De blir nästa generation bittertyper. Gnällkukar och surfittor. Och hua, vårda mitt språk!! Att bitterhet går i arv det har jag nog minsann sett. Och hur tråkigt är inte det?? Det måste vara hemskt att ingå i en sån familj eller sånt umgänge. Vi har det inte alltid bra. Nä, det har ingen.Vi har alla våra prövningar. Och vi har så kul vi kan! Jag är inte rik, inte framgångsrik, jag har ont, jag har besvär, jag har svårigheter i livet och jag lever! 

 

Jag känner, jag skrattar, jag gråter, jag låter livet gå opp och ner, jag slåss, jag kämpar, jag skäller och gormar. Jag lutar mig tillbaka och litar på att det ordnar sig. Jag ser ibland på det jag inte har och är nöjd med det jag har. Jag har knäckt koden. På vad som gör mig lycklig, Vad jag kan göra för mig själv med mina förutsättningar. 

 

Men å andra sidan...Jag har inget att gnälla på. Jag hade en bra uppväxt, en bra familj, jag hade vänner, jag busade och röjde en period i livet, jag har alltid haft jobb, fina kollegor, jag har haft bra förhållanden, jag har fina barn, fina bonusbarn, en underbar man och det bästa av allt, jag har mig själv. Jag har varit oense med föräldrarna, jag har haft dåliga killar, jag har gjort misstag, jag har bråkat med vänner, mist vänner, haft trista kollegor, knäppa kollegor och dåliga chefer. Jag har haft dålig mage, dålig rygg, dåliga höfter, jag har mått psykiskt dåligt och jag slutar aldrig försöka må bättre, göra något, pröva nya vägar eller aldrig ge upp. Livet är mitt, kroppen är min och jag vill leva och njuta länge än. 

 

Hej då!

 

Skåpet före och efter :)

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards