Alla inlägg under maj 2014

Av Veronica - 15 maj 2014 09:31

Så såg gårdagen ut. Jag har snart fyllt en typ Ica-påse med snorpapper, gjort av med en Renässans nässpray och sett alla serier som går på dagtid. Förkyld.nu. Meeen...jag måste säga att för att ha varit sjuk på gränsen till död så har jag varit piggare än jag brukar....Sprängtickan! Jag är helt övertygad att den gör mig bättre än död.


Förkylning är lite faschinerande ändå. Tänk vad ett virus ställer till det i kroppen! Och hur kroppen reagerar för att bli fri det! Jag tycker det är häftigt. Man kan aldrig bota en förkylning, bara lindra. Och jag tänkte hålla mig från värktabletterna. Men huvudvärken igår killed me! Snälla karln åkte iväg på Coop typ tio i nio. Och jag kom till himmelen! Just då kände jag: Åt helvetet med levern! Åt helvete med att det inte är bra med kemiska prylar i kroppen. Jag döööör, ge mig painkillers.


Så var det. Hur jag än låg eller stt sprängde det i skallen. Jag kunde inte hosta eller nysa för att det sprängde. Jag kröp till korset. Drack Treon som om det vore Jesu blod ;) Ja, jag vet att Treo inte är bra. Och jag vet också att det är det enda som hjälper mot min huvudvärk.


Vad lever man på utan hunger, lukt och smak? Jag förökte i allafall dricka. Sprängticka och vatten, säkert två liter. Det jobbiga var att behöva gå upp och kissa. Det är inte kul att vara sjuk! Vad åt jag då? Jo en banan, en rå korv och fem isglassar. Och allt smakade....Nada!


Idag är jag på benen. Nätt och jämt. Ingen smak, snyter gult, lock för öronen, ser ut som hej kom och hjälp mig. Men jag är uppe! Och fick ett glädjande besked! Nästa vecka kommer pengarna!!! Tolv veckor a-kassa! Nu kan jag slappna av och visa upp min bästa sida på arbetssökarfronten. 


Jag har en intervju nästa vecka. Spännande.


Idag ska jag fortsätta vila. Ingen idé att göra något än...Men sen jävlar blire hårdkörning! Vårruset närmar sig med stormsteg och det är en vecka sedan imorgon som jag sprang...Jag har lite att ta igen. Och kan jag inte springa får jag gå. Inte värre med det.


Upplägget är två varv gående i spåret hela helgen. Oavsett väder, oavsett mående. Det får gå i snigelfart, men två varv blire! Sedan jogga varannan dag hela nästa vecka. Sakta sakta, men jogga. Poff!


#vårruset

       



Av Veronica - 13 maj 2014 09:44

En hel del. Och en del av det finns i min näsa nu! Jag och en unge hemma igår, jag och en annan unge hemma idag. Snor, snörvel, kli och pust. 


Första delbetalningen till stugan klar, check. Jag blev lite nojjig igår och var tvungen att kolla upp stugan...Vi hyr privat och det vore trist och komma dit och det står en skokartong fem mil från platsen ;) Men den finns! Jag har väl aldrig varit i så god tid med en resa som nu! Vecka 10 inbokad. När blev jag min mamma??? Och inte nog med det, jag preliminär bokade ett vandrarhem i Stockholm i augusti medan jag ändå var i farten. På Skeppsbron, nära och bra. Samma helg som Ink Bash. Mäh?? En sån slump ;)


Jag är ju en sån där kallad arbertssökande nu...så våra planer på att hyra hus en vecka i Danmark läggs på is till nästa sommar. Dels för att får jag jobba, kommer jag att jobba all summer long och kanske inte får ledigt. Och så är det det där med pengar. Vi har väl tömt alla reserver med råge eftersom jag inte fått någon a-kasseersättning på 12! veckor. Struuuul! Och jag skyller på det förbannande lönekontoret som 1: Inte läst de papper de fått skickat till sig 2: Skyller på A-kassan 3: Är så jävla stroppiga och ljuger mig rakt i örat. Bara en sån sak som att jag ringer på ett direktnummer, som ringt upp mig och som lämnat meddelande på mobilsvar, med namn...nekar! 


Bara det här är över ska jag släppa det. Just nu vill jag bara skicka dit en stinkbomb! Ja, ja, det säger sig självt att det är svårt att spara ihop till en vecka i Danmark med de förutsättningarna. Så det lutar åt en helg i Stockholm som sagt. PizzaHut, Akkurat, Grönan och tatueringsmässa. Allt i ett.


Solfan skiner därute! Jag vill ut och njuta! Gå en lååångpromenad med maken! Men närå, ligger väl här och snorar istället...Planerar sommaren. Vad vill jag göra??? Gratisfestivaldagarna låter kul,Sundsvall bjuder. Hamnfesten likaså. En afterwork på Torget. Ja det finns saker att göra, äta och dricka i år igen.


Och en sak till jag velat göra länge: Hyra kanot för en heldag i nån å eller deltat, grilla och bara vara. Med alla "barn". 


Puss puss, jag flåsar, gnäller och planerar vidare.


https://www.facebook.com/sundsvallbjuder #sundsvallbjuder


 





Av Veronica - 12 maj 2014 08:14

Jag är lite seg idag. Liiiite matt i kroppen. På benen och förvånanvärts pigg för att vara jag när jag är seg...Om ni fattar. Huvudvärken har legat på sedan lördagmorgonoch det där lilla halsonda. Lite diffust sådär. Fryser gör jag oxå. Äh, men det reder sig!

 

Jag ska hålla mig inne och vila. Tat lugnt. Lyssna på kroppen. För ikväll ska jag ut och andas havsluft. En promenad efter en helg utan motion. Det är väl typiskt när man kommit igång?! 

 

Så,lite kaffe och sprängticka på det här :)

Av Veronica - 10 maj 2014 16:51

På mat!!! Jag har en gris på pullning i ugnen och det tar alldeles för lång tid! Jag har haft hickorylukten i näsan hela dagen... Och nu vill jag fylla min värkande magen med mat. Nu! 

 

Fixarlördag har vi idag. Vi har fixat till en av "pojkarnas" rum. Den lilla som snart fyller 18... Vi (läs min man ) vände dörren och fixade hyllor, lampor och ställben. Jag pekade och dammade ;) Bra fördelning.

 

Imorgon fixar vi lite på den andre lilla pojkens rum ;) Och sedan innan vi gör något annat ska vårt förråd till sovrum fixas! Upp med björkmönstrad tapet, måla lite nougat/beige färg på väggarna och vända sängen. In med nya byråer, klädstänger och ut med gamla garderober.

 

Sedan lillans rum. Fixa färg, tapeter och göra om en Expedit till garderob. 

 

Tur jag ser allt det fina och bra i skallen. För ibland känns det tröstlöst...Senare. Och sedan ska allt göra. Vi väntar på pengar, tid och ork...Och lust ibland;)

 

Å andra sidan är jag nöjd med att ha väntat två år med vissa saker. Det blir köööng när det är klart!

 

Nu ska jag jaga på grisfan!

 

 

 

Av Veronica - 9 maj 2014 08:33

Sätter tonen för denna fredagsmorgon. Det är grått där ute och det gillar jag. Jag gillar regn. Jag gillar lukten och känslan av energi som kommer. Morgonjoggen tar sig, nästan en sekund bättre...Det är helt klart bättre med draghjälp! Nästa vecka ska jag oxå spurta! 

 

Imorgon blir det vilodag. Eller pysseldag här hemma. Släcka bränder, se på film och vara chaufför. Det kan kanske bli en promenad oxå, en lugn, lång i mysig miljö. Ut och andas skog, hav och ro.

 

Naturen är en källa till avslappning. Tänk att man måste bli gammal och klok innan man uppskattar de små tingen i livet. Som att promenera med bästa musiken i öronen, fågelkvitter, sus i trädkronor och ljudet av vatten som porlar...Havet som rullar in. Balsam för själen.

 

För första gången på måååånga år ser jag fram emot sommar, grönska och solbad. Vårdeppen lyser med sin frånvaro och prestationsångesten över sommarkroppen finns inte. Det finns kläder! Gammal och klock som en ugglebok!

 

Så alla som kan, ut i skogen eller ut tillhavet i helgen och andas.

 

            Det är det här som rensar hjärnan, blåser ur skallen och ger välbefinnande. Peace!

 

 

Av Veronica - 8 maj 2014 09:07

Innan det är den där bästa dagen igen: Fredag! Fast torsdag är bra det med. Jag har hunnit jogga i spåret igen, sökt ett jobb, skrivit ett nytt bra personligt brev och druckit en halvliter sprängticka :) Det rullar på.

 

Idag tror jag att jag är hemma och pular på bara. 

 

Tanken jag har idag är: Vad jag är glad att jag har människor att älska. Det är en välsignelse det. Att kunna älska villkorslöst. Jag är en lyckligt lottad människa. 

 

Det är sådana dagar det faller på plats. Det är de dagarna jag inte tänker på det jag inte har. Jag skiter att jag just nu befinner mig mellan två jobb. Jag har valt det själv. Jag har valt en annan väg. Jag måste ge det en chans. Jag skiter i att planerna vi har läggs på framtiden. Vi vet vad vi vill, vad vi ska göra och hur det kommer bli.

 

Det är en trygghet att våga lita på sig själv och att lita på att det blir som vi tänkt. Bara inte just nu. 

 

Kärlek är att acceptera människor för det de är. Kärlek är att finnas för någon annan. Kärlek är att säga ifrån när det behövs.

 

 

 

Jag älskar er!

 

 

Av Veronica - 7 maj 2014 08:15

Ja här går det undan! Blåskontroll och mammografi, före 08:00! Tjopp tjopp bara! Nykter var jag och att klämma ihop tuttarna var inte alls nåt speciellt. Snabb och enkelt. 

 

Och så dagens reflektion: Hur gör man när man vill ge upp? Eller inte vill men känner det som om vad man än gör spelar det ingen roll?? Ja, jag vet precis hur det blir. Jag ger inte upp. Jag kommer försöka och fösöka och försöka...Nöta och nöta. Kan man banka in vett i skallen på nån???? 

 

Ja, nä, dags att skruva upp tempot. Roadtrip. Och sådan saker som att handla. Varför upptäcker man alltid att toapapperet är slut när man ska ha det? 

 

Ja just! Jag var på intervju igår igen. Information, gruppintervju och enskild. Kändes? Bra. Jag tycker det är kul att gå på sånt. Ja, jag är nog knasig ;) Hoppas jag på jobbet? Vet inte. Just nu känns väl allt nytt skrämmande...Bara det att börja om med nya medarbetare, nya rutiner, nya arbetsuppgifter...Ja, det skrämmer mig. Och jag vet vad jag ska göra när allt är över.

 

Tatuera in Fågel Fenix på min vänstra vad. Så det så! Jag reser mig hela tiden. Det är inte hur många gånger man faller som betyder något, utan gångerna man reser sig. Alla nya starter man gör. Varje gång livet tar en ny vändning.

 

                                                                                     

 

Hej då!

 

 

 

Av Veronica - 6 maj 2014 08:32

Eller nåt annat snitsigt. Nästan två sekunder snabbare i spåret imorse. Det gillar jag. Sakta men säkert framåt med skrotkroppen. Jag joggade ju ett varv förra veckan med, med ont i ljumskarna i tre dagar som följd! Kunde fan inte gå! Men påt igen barra!

 

Varför vill jag jogga då? Det är för att det är den ultimata motionsformen såklart. Hela kroppen får en genomkörare. Och mentalt är det en monoton, utrensande grej. Efter en kort joggingtur känner jag mig nöjd och levande. Jag vill ju så småningom ta en lång tur. Jogga en halvmil utan problem liksom. Jag är på g. Jag tar de här 2,5 först. 

 

Annars då, en solig tisdag? Fullt upp! Jag ska läsa på lite om företaget ska till senare idag. Jag ska städa klart i lägenheten. Iväg på intervju och vidare därifrån till städdag i backen. Käka lite burgare och träffa godingarna som sliter ideellt där!

 

Annars då igen...Konstiga drömmar dag två eller natt två då...Ja, kuken i örat liksom vad jag hatar att drömma om vissa saker, personer och situationer. Det suuuger! Jag kämpar med mitt inre. Att släppa fast jag vill hålla kvar. Jag vet vad jag bör göra, vad jag är skyldig att göra och jag vet att jag skiter i det! Jag vill inte! så jag håller det inom mig. Rasar. Ber en bön. Tänker framåt.

 

Fortsätter träna, äta mineraler och dricka sprängticka. Tackar min lyckliga stjärna att jag är där jag är idag. Jag sover, jag lever, jag syns, jag hörs, jag finns, jag duger, jag kämpar, jag kan och jag vill. 

 

Jag kommer inte ihåg när jag hade en migränattack sist...Magen är hyfsad. Psoriasen finns men är bättre. Och det bästa av allt: Inga allergimediciner! Inget trötthet. Ingen vårdepp och onaturlig trötthet. This is what life is all about!

 

Allt sker av en anledning. Det tar bara tid att förstå varför ibland. Men det klarnar alltid.

 

Morgonsol i spåret!

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards