Direktlänk till inlägg 26 maj 2014

Politik.

Av Veronica - 26 maj 2014 10:57

Ja, vi börjar väl dagen att summera gårdagens EU-parlamentsval... Jag måste börja med att säga att jag säkert inte har kläm på allt eller är till hundra procent insatt. Meeeen. Jag vet var jag står. Och varför. Jag är röd. Jag är väl ganska mycket sosse i landet lagom. Och jag röstar vänster. Ja, jag väljer att rösta vänster för att ställa mig så långt från höger jag kan.

 

Jag villha värme och solidaritet i världen. Jag är naiv nog att tro på att människor som har det bra ska hjälpa andra. Vara med och betala på en trygghet till alla. Vi har ett ansvar. 

 

Alla människor kan inte vara högskoleutbildade akademiker. Punkt. Att vilja arbeta med service i någon form kan inte längre klassas som sämre! Vem ska stå och sälja allt det som de välbärgade behöver? Vem ska ta hand om deras barn, gamla och de själva? Vem ska laga deras bilar? Listan kan göras lång och jag orkar inte det!

 

När jag som "vanlig" arbetare har gett 45 år av mitt liv till land och stat vill jag vara säker på att jag får ha det bra efter det jag bidragit med. MIn tid, mitt kunnande och min kropp. 

 

Jag är livrädd för privatisering! Jag tycker att viss konkurens ska finnas, ingen kommun eller landsting ska kunna luta sig tillbaka och inte fortsätta förbättringen. Meeen. Jag utgår från mig, som löntagare. Jag vill inte ha ett land som skiter i sina medborgare! Kommun och landsting ska inte säljas ut mer till privata aktörer. Välfärd ska inte drivas i vinstsyfte. Människor väl och ve ska inte ha det priset som sätts idag. 

 

Moderat politik och Reinfeldts ögon har alltid skrämt mig. 

 

Angående SD. Ja, vad säger man? De har fått så mycket gratis reklam och kunnat se på när deras varumärke växer. Det har etsats sig fast hos Sveriges befolking. Enkel matematik. Sådana här åsikter och partier får ett uppsving när befolkningen ledsnar. Vi har haft en blå regering som urarmat landet på åtta år. Vi har fått ett hårt klimat där medmänslkighet blivit fult. Vi bryr oss inte längre om någon annan än oss själva. Människor som kämpar mot arbetslöshet, sjukskrivning, utbrändhet och utanförskap blir egoistiska och själviska. Vi söker en syndabock.

 

När vi ser ökad brottslighet, våldtäkter, tiggeri och mer invandring i dåliga tider så reagerar vi. På fel sätt. Jag kan inte tänka mig hur det är att leva som flykting. Jag vill inte veta och jag ber om att aldrig få veta det heller. Missnöjet mot människor som invandrar, själ våra arbeten och beter sig illa, beror inte på de människorna. Visst de har en annan kultur och annan syn. Meeen, det är politiken bakom som är fel. Släpp inte in fler än vi kan hjälpa. Släpp inte in fler än vi kan erbjuda ett liv som Svensk medborgare. Det ska finnas arbete till de som kommer hit. 

 

Jag tycker det är fel att släppa in människor, låta dem rota sig, föda barn, gå i skola och leva här bara för att slänga ut dem efter flera år. Hur känns det liksom. Vi får sluta vara mesig. Stäng grindarna vi insläppet ett tag. Se helheten. Ett land som inte blomstrar och har problem är inte en bra plats för människor som kommer från krig, terror eller katastrofer. De behöver hjälp, vård och ett löfte om trygghet. Det tycker inte jag vi kan ge alla som det ser ut nu.

 

Meen, istället för att se problemet skyller vi på oskyldiga individer och röstar rasistiskt. Återigen, jag förstår varför vågen sprider sig nu i missnöjets Europa. Meeen, jag vet också att det inte är ett bättre alternativ. 

 

Som i alla relationer måste vi älska oss själva och må bra för att hjälpa andra. Som Sverige känner sig idag är vi inga bra värdar för människor som har det svårt. Jag tror på solidaritet och medmänsklighet. Trots allt. Och vi kan inte hjälpa alla. 

 

Jag som röd med lite grönt, tycker inte att det är fel att värna om mitt land. Vi har sår, ekonomiska sådan som behöver läka. Som det är nu erbjuder vi inte ens oss själva rätt hjälp och stöd. 

 

Så jag ber alla politiker i maktposition att tänka lite mer på Sverige just nu utan att tumma på medmänskligheten. Just nu måste vi få bukt på den "rasistiska" vågen som jag är helt övertygad beror på missnöje och det faktum att många tycker synd om SD som blivit mobbad i media och av begfolkingen. Det är felriktade medmänsklighet...

 

Vad röstade jag på då? Vänstern och Malin såklart! Och lycklig för Gudrun är jag också. Vilken kvinna.

 

Min drömmix i politiken är: V, S, Mp och FI. Välfärd, hälsa, miljö och jämdställdhet. Med mänsklighet och solidaritet. Kan man annat som proletär? Lev som du lär! 

       

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 5 april 2018 19:10

Vad gör du för att må bättre när du inte mår bra? Vänder du också ut och in på dig själv ? Hänger du upp dig på allt och fastnar i nån sjuk fixering ?   När jag mår mindre bra ger jag mig själva satan på att hitta vad som är fel!  Jag lusläser om...

Av Veronica - 1 april 2018 09:01

Ska vi snacka psykisk ohälsa ? Det kan vara svarta strumpbyxor ,turkos ögonskugga och orangea naglar. Det kan vara engagerad medarbetare och kollega och det kan vara mamma som gråter på toan.    Första gången jag kan säga att jag mådde dåligt psy...

Av Veronica - 29 mars 2018 08:05

Varför blogga? Ja varför det ? Att uttrycka sig i sociala medier eller blogga är alltid en källa till diskussion. Varför?  Man gör väl som man vill 😛 En del tycker jag delar för mycket, tycker för mycket och är för mycket.  Ja välkommen till ...

Av Veronica - 28 mars 2018 14:35

Jag saknar att skriva av mig och bekvämligheten att inte orka via mobilen har hindrat mig länge nog😜Datahaveri och snålhet är anledningen till att ny laptop inte inhandlats. So here I am! Liggandes i soffan med kalla fötter och mobil .   ...

Av Veronica - 21 juni 2016 14:22

Nä, det är ju det jag inte vill bli! Jag är ju less på att min kropp skriker "Vargen kommer, vargen kommer" varje gång den utsätts för minsta lilla "stress".   Vad är stress?? Ja allt ibland! Ibland inget. Stress kan väl jämföras med att göra för...

Ovido - Quiz & Flashcards