Direktlänk till inlägg 25 april 2014

Ägg.

Av Veronica - 25 april 2014 09:52

Är gott. Man kan kasta ägg. En del mä'nniskor är ägg. Man kan lägga alla ägg i samma korg. Och det tänker jag göra idag! Lägga alla ruttna ägg i samma korg och ställa ut dem på gräsmattan. Det är en solig fredagmorgon och jag tänker inte låta något förstöra min dag. Vad som än händer idag tänker jag skjuta på. Våren är här och det ska firas. Genom att bara vara.


Jag ska ta itu med trista samtal och möten, ja, men med ett leende. Jag ska locka håret och möta dagen stark och på hugget.


Vad än livet har i beredskap för mig idag så ska jag bara le! Le tills jag kräks. Le tills jag somnar av utmattning. Le, le, le och le.


För att jag har så mycket att le åt. Jag lever, jag överlever. Jag har planer och drömmar. Jag har en man som drömmer med mig och som ser till att det blir gjort. Jag har satt två barn till världen som alltid kommer göra mig stolt, bara för att de är de. 


När jag skriver kritiskt om de som inte sköter sin ekonomi som faktiskt är en viktig del för att livet ska rulla...Gör jag det för att jag vet hur det är. Jag vet att det går att fixa, jag vet att man alltid kan ställa till det. Jag pratar av erfarenhet.


Min mörka hemlighet var en ekonomiskt handikappad man. Med skulder. Med extrajobb. Med svartjobb. Och aldrig en krona över. De skulle handlas. Jämt. El gick till inkasso, telen blev avstängd. Vi lånade till mat. Jag vet hur det är att gråta sig till sömns, jag vet hur det är att ge upp och skita i allt. 


Jag vet att det är fel att skylla på en, men oftast är det en som ställer till det och den andre måste  fixa. Och trixa. Jag har alltid varit ekonomisk. Jag gjorde som Lyxfällan innan Lyxfällan kom. Jag har fixat ochtrixat. Och vet ni vad? Det har gett mig ett kontrollbehov över pengar, ja, men jag sover gott på natten.


Jag är stolt för att jag kan hålla i pengar. Jag är stolt öer att hushålla med begränsade resurser. Jag har också dåliga månader. Jga får också ta mindre bra beslut. Och jag ser till att betala av det jag har. Innan jag tar nya krediter eller lån.Jag kalkylerar innan och ser om jag har råd.


Under mina ensamma sex år med EN hyra som ibland TVÅ delar på, med EN försäkring som TVÅ kan dela på och så vidare, listan kan göras lång...Ja, jag handlade på avbetalning. Fick säkerligen betal mer än nödvändigt såklart. Men jag gick in i det med öppna ögon. Jag tog reda på räntor, avgifter och en massa annat. Valde det bästa efter mina förutsättningar. Betalade av och var nöjd. Jag har tagit internetlån, sms-lån och krdeiter. För jag har haft råd att betala tillbaka. Vissa månader och händelser är bara så att man ibland hamnar i knipa...


Jag har aldrig handlat mat eller roat mig på krita. Har man inte råd, handlar man inte. Jag har aldrig hamnat hos Kronofogden. Jag har alltid varit kreditvärdig. Jag får stå på hyreskontrakt. Jag får ha abbonemang. 


Jag är inte rik. Men jag jag använder pengarna jag har så jag kan leva ett rikt liv. 


Hej då!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 5 april 2018 19:10

Vad gör du för att må bättre när du inte mår bra? Vänder du också ut och in på dig själv ? Hänger du upp dig på allt och fastnar i nån sjuk fixering ?   När jag mår mindre bra ger jag mig själva satan på att hitta vad som är fel!  Jag lusläser om...

Av Veronica - 1 april 2018 09:01

Ska vi snacka psykisk ohälsa ? Det kan vara svarta strumpbyxor ,turkos ögonskugga och orangea naglar. Det kan vara engagerad medarbetare och kollega och det kan vara mamma som gråter på toan.    Första gången jag kan säga att jag mådde dåligt psy...

Av Veronica - 29 mars 2018 08:05

Varför blogga? Ja varför det ? Att uttrycka sig i sociala medier eller blogga är alltid en källa till diskussion. Varför?  Man gör väl som man vill 😛 En del tycker jag delar för mycket, tycker för mycket och är för mycket.  Ja välkommen till ...

Av Veronica - 28 mars 2018 14:35

Jag saknar att skriva av mig och bekvämligheten att inte orka via mobilen har hindrat mig länge nog😜Datahaveri och snålhet är anledningen till att ny laptop inte inhandlats. So here I am! Liggandes i soffan med kalla fötter och mobil .   ...

Av Veronica - 21 juni 2016 14:22

Nä, det är ju det jag inte vill bli! Jag är ju less på att min kropp skriker "Vargen kommer, vargen kommer" varje gång den utsätts för minsta lilla "stress".   Vad är stress?? Ja allt ibland! Ibland inget. Stress kan väl jämföras med att göra för...

Skapa flashcards