Alla inlägg den 8 april 2014

Av Veronica - 8 april 2014 08:22

Att göra eller inte göra, det är frågan??? Göra rätt och chansa? Göra fel och chansa? Dagens stora fråga. Eller gårdagens till och med. Men jag tror på att ge människor en chans. Och blir det som jag tror så tar vi det från där och kontaktar högre instans. Igen. Att vuxna människor inte ska kunna ställa upp och hjälpa ett barn...

 

Jag anstränger mig nu för att inte döma på förhand och ha förutfattade meningar. Leva som jag lär. Fast jag vet att vissa människor trots chans på chans visar hur opålitlig och jävlig hen är. Obegripligt.

 

Så tisdag då. En grå, lite halvkall sådan. Jag har nytvättat hår som ligger som en hjälm runt skallen. En lång lista med nummer att ringa och en hög med handdukar och sängkläder på golvet som bör tas reda på;)

 

Jag är så om och kring mig nu så det imponerar på mig själv. Ordning. Struktur. En tydlig plan. Ett steg i taget. En dag i taget. En punkt på listan i taget. Det är en vacker dag. Bara för att den finns och för att jag få ta del av den. Vissa dagar är en transportsträcka till nästa dag, andra dagar är full av vardagliga små äventyr och en del dagar lever man länge på.

 

Att se det lilla i det stora. Våga vara nöjd. Man behöver inte sträva efter lycka och äventyr varje dag. Jag erkänner att jag är supernöjd med gråa tisdagar, en stilla promenad, billig lättlagad vardagsmat, en kopp kaffe vid köksbordet efter maten, småprat och lägga sig i soffan efter en dag full med saker att ta tag i och göra. 

 

Välbefinnande. Att få känna välbefinnande det är lyx det! Och det kan vi bara göra efter våra egna premisser. När vi slutar jämföra våra mål, ambitioner och drömmar med andra. För en del människor är det att klara av en dag till, det största. För en del andra kan det vara att utmana sig själv och ro det iland. Och för många är det just att ta vara på dagen. Göra det man vill inte det man måste.

 

Människan är ett fantastiskt anpassningsbart djur! Minns det. Vi kan lära och lära om hur många gånger som helst! Fantastiskt. 

 

Var sann mot dig själv idag. Ge dig själv cred för att du är du och att du duger.   

 

 

Skapa flashcards