Direktlänk till inlägg 4 april 2014

Dumma vuxna, dumma barn??

Av Veronica - 4 april 2014 09:07

Till de tonårsföräldrar som blir förvånade över att deras barn i ett skede i livet när de ska frigöra sig från sina föräldrar och ta steget in i vuxenlivet, börjar med alkohol och tobak.

 

Är det så konstigt?? Har du rökt och eller snusat under deras uppväxt? Firade ni Midsommar med sillunch och snaps? Var det surströmmingsskivor, vårfester, majbrasor och firandet av vinster i sport?

 

Barn växer upp och tar efter sina föräldrar. Det gör alla djurbarn. Det är ett sätt att överleva och klara sig i livet. Så därför, är vi förvånade att de gör som vi?


Ingen förälder vill att ens barn utsätter sig för fara. Att dricka alkohol är en fara. Vare sig man är sexton eller femtio. Vuxna klarar inte heller av det alla gånger. Alkohol är en drog. Laglig förvisso.


Jag vill inte på något sätt uppmuntra till fest innan ett barn är 18. Jag resonerar så här: Prata med din tonåring. Visa att du förstår vad som händer i dennes liv. Berätta att du förstår att det förekommer alkohol. Tala om hur man ska bete sig. Lär barnet att alltid kunna ringa hem. Det behöver inte vara ens egna barn som dricker eller råkar illa ut. Det kan vara en vän eller en okänd på fest, men de ska veta att det går att ringa och få hjälp. Tala om vilka skador alkoholen gör, dock inte när du är påverkad själv. Dubbla budskap köper inte den smartaste unge.


Utrusta ditt barn för livet och ge dem de verktyg de behöver. Skapa tillit och respekt. För barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör.

Vad händer den dagen vi släpper ut vår artonåring i ”livet” utan att hen litar på oss? Första fyllan kommer alltid, till 90 % någon gång. Tas den unge in för att vara för full får vi inget veta. Vi släpper ut en människa, ena dagen 17 år, 11 månader och 30 dagar, andra dagen ”vuxen” utan skyddsnät och utan insyn.


Jag vill såklart att mina barn inte utsätter sig för faror, någonsin i livet. Jag vet också att det kommer att ske. Det ligger i människans natur att testa sina förmågor och prova det som är farligt och förbjudet. Jag väljer att vara ärlig med mina barn. Jag pratar, berättar och stöttar. Säger ifrån och förklarar. Jag hoppas jag gör rätt. Vad man än gör som förälder kan det gå fel, men då har man ändå försökt.


Så sluta predika med ciggen i handen, prillan under läppen, vinglaset i handen eller burken i näven. Det inger inte respekt. Alls. Det skapar bara misstro. ”Gör inte samma misstag som jag” är väl det dummaste en vuxen kan säga. Helst sluddrande och med rinnande snus eller stinkandes av rök.


Ta hand om barnen, stärk dem att kunna säga nej till saker de inte vill och till det som är farligt. Finns för dem. Alltid.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Veronica - 5 april 2018 19:10

Vad gör du för att må bättre när du inte mår bra? Vänder du också ut och in på dig själv ? Hänger du upp dig på allt och fastnar i nån sjuk fixering ?   När jag mår mindre bra ger jag mig själva satan på att hitta vad som är fel!  Jag lusläser om...

Av Veronica - 1 april 2018 09:01

Ska vi snacka psykisk ohälsa ? Det kan vara svarta strumpbyxor ,turkos ögonskugga och orangea naglar. Det kan vara engagerad medarbetare och kollega och det kan vara mamma som gråter på toan.    Första gången jag kan säga att jag mådde dåligt psy...

Av Veronica - 29 mars 2018 08:05

Varför blogga? Ja varför det ? Att uttrycka sig i sociala medier eller blogga är alltid en källa till diskussion. Varför?  Man gör väl som man vill 😛 En del tycker jag delar för mycket, tycker för mycket och är för mycket.  Ja välkommen till ...

Av Veronica - 28 mars 2018 14:35

Jag saknar att skriva av mig och bekvämligheten att inte orka via mobilen har hindrat mig länge nog😜Datahaveri och snålhet är anledningen till att ny laptop inte inhandlats. So here I am! Liggandes i soffan med kalla fötter och mobil .   ...

Av Veronica - 21 juni 2016 14:22

Nä, det är ju det jag inte vill bli! Jag är ju less på att min kropp skriker "Vargen kommer, vargen kommer" varje gång den utsätts för minsta lilla "stress".   Vad är stress?? Ja allt ibland! Ibland inget. Stress kan väl jämföras med att göra för...

Ovido - Quiz & Flashcards