Alla inlägg den 7 mars 2014

Av Veronica - 7 mars 2014 08:48

Och en vecka sedan jag bloggade sist..Jag har inte hunnit! Eller idats. Eller haft lust eller nåt annat. Veckan har rullat på. Jag har tillbringat den i kuren i backen. Sålt liftkort och såna grejjer. Det är kul! Sökt jobb såklart. Och inte så mycket mer.


Förra helgen var myyysig! Fredagen bjöd på matlagning på hög nivå. Jag gjorde egen mjölfri och väldigt bra pajbotten. Tacopaj med egen tacokrydda! Jajamen, hur enkelt som helst och helt sockerfri. Köpt tacokrydda på påse innehåller en massa socker och anti-klumpmedel och såna grejjer. Och ska man vara ekonomisk så är det dyrt för den mängden "krydda". Vi tog steget för flera mander sen när vi började gör egen guacamole. Den man köper på burk, innehåller inte ens någon avokado, nästan. Och mixen är detsamma som med all färdig mix, tillsatser och kraffs! Nä, egen går så snabbt och blir så gott. Vi tar 2-4 avokado beroende på hur många som ska äta. Paprikapulver, lökpulver, vitlök, salt och peppar. Mixar det med några matskedar grekisk yoghurt, för krämigheten. Jammi.


Till dessert gjorde jag den sjuuukt goda kladdkakan jag snöat in på.

Recept:


  • 200 gram choklad (jag använder aldrig block utan vanlig, gärna 100 gram ljus och 100 gram mörk)
  • 200 gram smör
  • 200 gram socker (jag tar hälften vanligt socker och hälften farin eller råsocker)
  • 4 äggulor
  • 4 äggvitor

Sätt ugnen på 175 grader.

Lägg bakpapper i botten på en springform (en sån med avtagbar kant) och smörj den.

Smält chokladen i vattenbad.

Smält ner smöret i chokladen.

Vispa äggulorna med hälften av sockret.

Blanda äggulesmeten med chokladsmöret.

Vispa vitor och resten av sockret till ett hårt skum.

Blanda ner äggviteskummet i smeten.

Grädda i 40.454 minuter.

Kakan sväller i ugnen och kollapsar när man tar ut den. Den ska vara ca 2 cm bara när den äts, så bli inte oroliga:)

 

Så god med grädde, bär eller/och nötter.

 

Lördagen då...Upp tidigt, iväg med barn, lämna pizzapengar, måla naglar och bussen till stan. In på boa för att köpa det dyrast vin jag betalat för i allafall, 249 kr för en flaska Amarone. Den avnjöt vi till mjuk, söt lakrits från Lakritsfabriken inköpt på Sundsvall Chocolat House. Sååå sjukt gott! Men innan det...

 

Så lekte vi flaschiga och beställde in en flaska champagne till lunch. Hur gött kändes inte det?? Väldigt gött kan jag lova! Och musslor såklart! Mer lyx till folket! Det var vår present och julklapp till varandra. Vi visste att vi skulle ha sviten den här helgen och bestämde oss för att då går vi all-in. Värt det? Ja!

 

Sviten då? Oj. Ja, bra. I stolek med en tvåa faktiskt. Stort vardagsrum, sovrum, badrum med två handfat och badkar, garderob, liten toa i hallen plus stor gardeob. In med ett minikök och jag flyttar in! Högst upp i huset, med små fönster i golvhöjd med utsikt över innergården. Ett fantastiskt rum! Som vi utnyttjade till max! Från 15 på eftermiddagen till strax innan 14 dagen efter. Eller, vi smet ut och åt middag på härliga Delecirano och sprang in en snabbis på Bishop´s såklart.

 

Två frukostar fick vi också! Tidig på rummet, med lite basic frulle och en kanna kaffe. Frukostbuffé lite senare med allt gott de har där, mmm.

 

Det där skulle vi lätt kunna göra om varje bröllopsdag. Dags att planera och börja spara till nästa år.

 

Svitens vardagsrum   Knaust berömda trapp 

Delecirano    

 


Den här helgen blir minst lika mysig! Tacokväll ikväll, Natt i Backen och resten av helgen slöööööa! Möta den för tidiga våren och bara vara.

 



Skapa flashcards